12

Första dagen på High School är nu avklarad. Känns ganska sjukt att kunna säga det. Jag som har försökt förbereda mig så länge och läst på så mycket som möjligt innan jag kom hit om hur denna dagen skulle bli. Mycket stämde, men det fanns en hel del som inte stämde också. 

Jag går på en typisk amerikansk skola och hur själva skolsystemet är upplagt stämde med olika elever i varje klass, 3 minuter mellan varje lektion, en typisk amerikansk matsal (och ja folk var grupperade som i filmer), halv taskig (men gratis förvånandsvärt nog) mat och inte allt för många kompetenta elever. Skolan i sig är inte lika seriös som i Sverige, men så mycket roligare! Men friheten vi har på gymnasiet existerar inte. Det kändes som jag var tillbaka på Mange igen där all undervisning följdes i minsta detalj efter Skolverket. 

Den sociala biten var dock mycket tuffare än vad jag hade förväntat mig. Där lär jag behöva lägga större delen av mitt fokus i början istället för på undervisningen. Det var inte speciellt många elever som visade ett intresse för mig som utbytesstudent. Folk är för upptagna med sina egna umgänge och är inte speciellt öppna för någon ny. Så ja, jag var väldigt ensam vilket var jobbigt. Tur nog har jag båda mina värdbröder på samma skola och samma lunch som en av dem iallafall.  

Jag går mellan 07.25 - 3.25 varje dag (jag vet, waaaay to early) och mitt schema ser ut som följande:
1st period - American Literature
2st period - Science Physics

3st period - U.S. History
4st period - Web Design
5st period - French l
Lunch
6st period - P.E Team Sports
7st period - Math Algebra ll 
 
Kan inte säga mycket om mina ämnen då det bara var uppstart idag, alla regler och planeringen för terminen presenterades. Får återkomma med det om någon vecka när allt har hunnit börja. 


Hej Clara! Så kul att få följa dig här och härligt att läsa att du längtade till skolstarten :) - Som Anders o Bettan bl a skrev, öppna sinnet - en otroligt lörorik tid och fantastisk möjlighet även om det är tufft ;) Gå med i fotbollslaget - sport är alltid ett bra sätt att träffa nya människor och komma in en gemenskap :) Vi hörs snart! Varma kramar Jessica & Co

2014-08-12 | 08:46:26

Hoppas dom öppnar sig lite mot dig! Keep going!

2014-08-12 | 12:34:50

Hej Clara,
Roligt att läsa om dina upplevelser, det påminner mig om tiden på South Colonie High School 84-85, ja det är 30 ! år sedan....Vet inte om du kom ihåg at jag berättade om min värdpappa och hur omogen han var, helt otroligt tyckte jag redan då och vi skall inte tala om deras barnen, totalt omogna trots att de var 14 resp 16 år (jag fyllde 17).
Försök undvika att jämföra, det är annourlunda helt enkelt och jag är säker på att du kommer att få det bra till slut. Det finns bara lösningar och på olika situationer.
Fråga, visst går du som Senior?
Stor kram på dig

2014-08-12 | 21:56:16

Lägg till kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback