The American High School

Efter snart 4 avklarade veckor på Jackson High School känns det som att jag kan ge en rättvis bedömning av hur mina kurser är. Mitt schema som jag la ut här för några veckor sedan gäller inte, har skett en hel del förändringar sedan dess.

1st period - English Litterature: Detta är en obligatorisk kurs för utbytesstudenter. Vad jag har hört ska denna kursen vara lätt för oss då vi kommer hit med en avancerad engelska, men kursen visade sig vara mycket svårare än jag trodde. Vi jobbar inte med grammatik och sådant, utan motsvarar det vi gjorde i Svenska 2, (konsten att tala & skriva, olika knep man kan använda sig av för att göra en text bättre osv). Just nu analyserar vi The Declaration of Independence. Hade jag inte gjort detta i tvåan hade det varit en sjukt svår kurs. 

2nd period - Science, Physics: Jag HATAR denna kursen. Framtida utbytesstudenter - välj INTE den under några omständigheter. Att räkna med Gravitional Potential Energytryck, kraft och all annan fysik som är dö tråkig och svår på svenska, är helt omöjligt på engelska. Tyvärr måste jag ta någon sorts naturvetenskap enligt skolans regler, kommer dock från och med måndag nästa vecka att läsa Earth Science (vårt solsystem typ) istället.
 
3rd period - U.S. History: Den andra obligatoriska kursen för utbytesstudenter. Vi läser självfallet bara amerikansk historia. Mycket nytt jag aldrig hört, lär mig mycket och har rätt kul. 
 
4th period - Intro Business Technology + Yearbook: Tanken från början var att jag bara skulle läsa IBT (Intro Business Techonology) vilket är mycket likt Marknadsföring med Martin Hejdesten. Vi lär oss hur ett företag funkar, vilka avdelningar som sysslar med vad, hur man når sina kunder etc. På grund av att jag kan en hel del redan låter min lärare mig jobba lite vid sidan om med skolans Yearbook. 
 
5th period - Physical Education (P.E): Jag som tyckte idrotten på Mange var lame och oorganiserad visste inte hur mycket värre det faktiskt kunde vara. Idrotten på min skola går ut på att promenera 2 varv runt skolan. Och sen? Det finns inget sen. Thats it. Så löjligt nice. 
 
6th period - French ll: Jag som läst franska i 5 år har rätt mycket mer kött på benen än eleverna i denna klassen. Vi lär oss hälsa på varandra, berätta om vår helg och beställa på resturang. Trots att jag inte gör någonting överhuvudtaget (mer än alla andras arbete), är det utan tvekan den roligaste klassen med de skönaste människorna. 
 
7th period - Math, Advanced Algebra: What can I say.. Ni har redan sett ett flertal bilder som visar på min ångest och frustration. Det är så fruktansvärt svårt. Alla lära sig alla termer på engelska gör det svårare. Tycker matte är ganska kul i övrigt + det är ytterliggare en kurs skolan tvingar mig att ta, så det är bara att stå ut. 


Hej Clara!!!! Så glad jag (vi alla!!) är att det är helt andra tongångar i bloggen nu :) Du skriver jättebra och det är fantastiskt roligt att läsa om vad som händer o sker runt omkring dig. Keep up the good work! Puss o kram så hörs vi sen :) Jessica & Co

2014-09-04 | 09:37:20

Lägg till kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback